Appetitten er væk - skal vi supplere med mælk?

28. april 2022

Alder:
8 mdr.

Appetitten er væk - skal vi supplere med mælk?

Kære Helen

Efter en periode hvor det gik nogenlunde med spisningen både grød og mos er min søn nu stoppet op med at spise. Han er ikke interesseret i morgengrød og heller ikke rigtig frokost eller aftensmad. Ikke engang frugtmosen er rigtig interessant længere.

Han spiste ok af f.eks. Bønnemos og jordskokkemos og jeg kunne indimellem snige lidt kød ned, ligesom han var glad for sin instant grød, men ikke længere.

Nu kan jeg kun få ham til at spise lidt grød i klempose et par gange om dagen. Han er stadig interesseret i at sidde med sin egen mad, f,eks en banan, fiskedeller eller pasta. Men det bliver mest tygget og mast i småstykker, der ryger ikke rigtig noget. Hans mælkeindtag er også faldet gevaldigt gmsn, 400 ml fordelt på 3 - 4 flasker. Disse ligger tidlig morgen, eftermiddag og ...

Annonce

... midnat. Nu er jeg imidlertid begyndt at tilbyde flasken formiddag fordi jeg synes han skal have noget i maven - ind i mellem også en flaske sen eftermiddag, men der ryger sjældent mere en 50 70 ml ned. Er det en bjørnetjeneste - tager det hans appetit?

Vi nøder ham lidt, da han, hvis vi insisterer, ofte tager et par skefulde, men vi stopper naturligvis, hvis han protesterer kraftigt.

Har du nogen forklaring på ovenstående?

Vi læser jo at han i denne alder burde spise både rugbrød og det mad vi andre får, men da han absolut afviser alt med klumper er vi meget langt fra dette udviklingstrin synes jeg. Jeg synes også han generelt spiser for lidt. Han er ca 8 måneder, 68 cm, og 9.2 kg og vokser i følge egen sp rigtig fint.

Jeg ser frem til at høre dine tanker.

Venlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor